Saturday, 23 October 2010

SYUKURLAH

SYUKURLAH
aBerterima kasihlah kepada tuhan apabila melihat bayang2 sentiasa mengekori setiap langkah anda... kerana itu bererti anda masih mempunyai matahari yang menyinari hidup ini.
...
aPanjatkanlah kesyukuran kepada tuhan jika banyak pakaian anda yang sudah sempit... kerana ini bermakna anda cukup makan, tidak hidup dalam kedaifan.
...
aBersyukurlah kepada tuhan apabila anda tidak perlu menyelamatkan diri dari ancaman peluru sesat atau bom yang tidak mengira mangsa... kerana itu bermakna anda berada di dalam negara yang aman dan sejahtera.
...
aBerterima kasihlah kepada tuhan kerana setiap tahun anda terpaksa membayar cukai pendapatan... kerana itu membawa erti anda masih mempunyai pekerjaan.
...
aBersyukurlah kepada tuhan kerana terpaksa membersihkan lantai,mencuci tingkap serta habuk yang melekat di dinding... kerana itu bererti anda mempunyai rumah untuk berteduh.
...
aPanjatkanlah kesyukuran kepada tuhan andainya terpaksa meletakkan kenderaan anda jauh di satu sudut... kerana itu bererti anda mempunyai kenderaan dan masih dikurniakan-nya kudrat untuk berjalan.
...
aBerterima kasih kepada tuhan apabila diganggu bunyi bising kenderaan yang lalu-lalang... kerana itu bermaksud anda masih mempunyai pendengaran.
...
aBersyukurlah juga kepada tuhan apabila terpaksa mengemas rumah yang berselerak selepas majlis keramaian... kerana itu bermaksud anda masih dikelilingi sahabat handai.
...
aBersyukurlah kepada tuhan apabila mimpi indah anda pagi ini terbantut oleh bunyi bising deringan jam loceng... kerana ia bererti anda masih bernyawa, dan sempat lagi untuk memngucapkan kesyukurn di atas segala rahmat dan nikmat2 yang
diberikan olehnya. Alhamdulillah..
...
qDiantara nikmat yang banyak itu termasuk juga nikmat dijadikan kita sebagai seorang Melayu dan dimuliakan pula dengan Islam. Hikmah dan kebijaksanaan Allah SWT yang telah menjadikan kita berbangsa Melayu dengan pelbagai keistimewaan yang barangkali tidak wujud pada bangsa yang lain.

0 X:

Post a Comment