Saturday, 30 October 2010

Kecelaruan Attitude


Syndrome

Tak dinafikan, kalo nak kata bagus tu, memang teramat bagus la sesangat. Sebab, kalo soal atau bab2 tentang hukum Allah ni, golongan ni memang ekstreme dan agresif.

Nampak macam sanggup lakukan apa saja kerana hukum Allah. Ibarat, sanggup mati memperjuangkan hukum dan agama. Tapi hakikaynya tidak. Kalo bercakap pulak, sejibik macam ulama, mentingkan agama dan akhirat, seolah2 dunia dilupakan.

Nampak ala2 macam seorang muslim yang sejati memperjuangkan hukum, agama dan patuh dengan suruhan Allah. Tetapi yang tak sedapnya, dalam masa yang sama, golongan ni pun sama melakukan pekara2 yang dilarang dan membawa dosa sama seperti golongan jahil.

Bila ada rakan2 bercakap tentang soal keduniaan yang mengarut2, golongan ni pun tak mahu ketinggalan nak tunjukan dia pun hebat jugak dalam bab2 keduniaan yang bodoh dan membawa dosa. Seolah2 lupa segalanya tentang hukum dan agama.

Jadi gua rasa golongan2 ni memamng tak sesuai lansung dengan Attitude mereka yang berlandaskan islam sejati. Tapi hakikatnya mereka2 itu sama saja dengan golongan jahil. Malah mereka lebih teruk lagi dari golongan jahil.

Adakah mereka2 ini hanya pandai berkata2 saja? atau mungkin mereka terpengaruh atau dipengaruhi? Dan adakan mereka2 ini sedang mengalami satu syndrome? Iaitu "kecelaruan Attitude" yang melampau.

2 X:

mior said...

gnerasi skrg trlalu dlambakkan dgn plbagai trend atau ape saje yg dktekn sbgai up to date..dsebabkn ingin ntuk berada seiring, brdiri sama tinggi itulah lah yg mmbuatkn ia mnjadi kecelaruan attitude/krisis identiti..

eh! ape aq melalut nih..heee..

dINK said...

gua sokong dengan pendapat lu bro.. hehe

Post a Comment