Tuesday, 26 October 2010

Sajak@puisi

Air dan Manusia

Kehidupan dan Manusia di ibaratkan seumpama air jernih dan bersih dari bukit yang mengalir.. mengalir mencari arah tuju..

air yang dingin mengalir laju terus mengalir.. tanpa kenal erti lelah dan penat..

mengalirlah ia.. walaupun dibelenggu segala kekotoran alam semesta.. sampah sarap, minyak hitam, keladak2, lumut2.. dan juga sisa2 makhluk alam yang bernyawa..

dan ini telah mewujudkan satu tembok penghalang,.. dimana ia akan memesongkan dan menghentikan perjalanan alirannya..

lalu ia tempuhi jua dengan kekuatan demi mencari segenap ruang.. agar ia terus dapat mengalir.. dan mengalir dengan satu arah dan harapan..

ia akan terus mengalir lagi.. dan mengalir selagi adanya kudarat, daya yang membolehkan ia mengalir.. tetap terus mengalir dengan keyakinan..

dikala itu.. sang suria masih sayang,.. masih membenarkan ia mengalir,.. maka, ia terus mengalir.. mengalir merentasi desa2, jeram2 dan sungai..

ia terus mengalir di setiap pelusok runag2 yang sukar.. dan terus mengalir.. mengalir bersama segala isi alam semesta yang akan mengubah warnanya..

tidak mengira hari dan waktu.. ia terus mengalir tanpa putus asa.. walaupun diiringi bersama segala isi alam yang kadang-kalanya akan memesongkan pengalirannya..

ia mangalir mengikut sebagaimana sifat kejadianya.. mengalir mengikut kejadian alam dan kehendak penciptanya.. dengan satu arah dan harapan, ia mengalir ikhlas dan tenang..

mengalirlah ia sebagaimana ditetapkan hukum alam.. dengan harapan agar ditempatkan dan disatukan.. lalu ia terus mengalir.. mengalir membawa bersama-sama isi alam yang menjadi arah tujunya..

dengan harapan akan diketemukan seumpamaan lautan biru luas terbentang.. tasik yang indah-damai serta bersih airnya.. juga dilengkapi pula dengan pelbagai kehidupan didalamnya..

ia mengalir.. dan terus mengalir lagi.. mengalirlah ia bersama harapan.. sehinggalah ia menjadi air yang mutlak.. air yang bersih kembali.. dan akan digunakan dan dimnafaatkan dengan pelbagai kebaikan..

sementara menantikan saat penghujung arah tujunya.. sedia menjadi mangsa.. mangsa kehangatan, keperitan dan kekeringan sang suria yang begitu garang menyebarkan cahaya kehidupan di jagat raya ini..

0 X:

Post a Comment