Thursday, 28 October 2010

"Gangguan"

"Lubuk antu"

Malam tu, tepat pukol 9.45pm selepas selesai menghantar kakak gua ke bustand kuala dungun, tanpa mempedulikan keselamatan diri gua dan org lain, gua memecut dgn kelajuan separuh maksimum, sbb dalam kepala gua mase tu, asyik teringatkan satu tempat tu je..

Dalam kelajuan yg boleh dikatakan ekstreme la jugak, sempat lagi gua julurkan kepala gua ke luar tingkap kereta untuk melihat keadaan cuaca pada mlm tu cun atau tak.. Mlm tu, kelihatan si bulan tak segan silu memaparkan wajahnya yg bulat lg penuh itu. Kelihatan si bintang juga tidak mahu ketinggalan menunjukan keegoan dirinya yg bersepah di dada langit.

Gua dah dpt bayangkan betapa nikmatnya kalo dapat memancing pada mlm tu. Sebenarnya gua dah plan awal2 lagi dah dengan member2 gua nk pegi mancing dekat satu lubuk tu. Lubuk tersebut orang panggil "lubuk antu". Sebenarnya, mlm tu adalah mlm pertama kali gua datang ke lubuk tu. Memang gua tak berapa tau sangat psl dan selok-belok lubuk tu.

Dengar2 org kata la, lubuk tu memang popular dengan ikan siakap putih. Dengar2 juga, pernah ada kaki pancing mendaratkan ikan tu seberat 18kg. Tu adalah sbb yg membuatkan gua jadi obses dengan lubuk berkenaan. Tapi yg tak sedap tu, gua ada dengar jugak desas-desus mengatakan lubuk tu pun keras. Dengar2 pernah ada kaki pancing datang memancing di lubuk tu.. tapi tak sampai 5 minit berada di lubuk, terus blah.. sbb tak tahan dengan "gangguan" katanya.

Tapi gua tak berapa pasti jenis gangguan yg macam mane yg dimaksudkan oleh kaki pancing tu. Biasa la, cite lisan dari mulut ke mulut.. mana nak detailnya. Gua tak kisah sangat dengan cite2 macam tu, sbb sebelum ni pun gua pernah pegi ke tempat atau lubuk yg dikatakan keras. Hakikatnya takde plak kejadian yg menakutkan, Yg sampai boleh membuatkan gua demam seminggu. hehe.. lagi pun gua datang nak memancing, bukan nak cari atau kacau mende tu.

Mlm tu juga selepas memastikan perkakas, umpan dan peralatan pancing di masukkan ke dalam bonet kereta, dan bertolak. Lubuk tersebut berlokasi di kerteh. Ia terletak di belakang kilang Petronas Gas Komplek A. Perjalanan dari dungun ke kerteh mengambil mase 15 minit je, kalo driver macam gua ni yg pandu. hehe. Tapi mlm tu gua terpaksa pandu dlm kelajuan ala2 mcm orang baru belajar drive. Di sbbkan kesesakkan yg melampau tidak dapat dielakkan.

Sampai saja dilubuk, memang teruja jugak gua dibuatnya apabila melihat kawasan lubuk berkenaan. 'Kata lubuk antu.. Tp tak nampak macam ada hantu pun..' Memandangkan kawasanya yg berpadang, bersih.. dikiri kanan terdapat hutan dan bukit. melihat pula dari segi habitatnya pula, memang sah! sungainya yang berlumpur, airnya yang dalam, di kiri kanan dipenuhi pokok nipah. Di permukaan air pula, tidak lekang dengan kocakkan air yang disbbkan oleh ikan besar menyambar anak2 ikan di permukaan air.

Memang terdapat banyak anak2 ikan talapia bermain di permukaan dan gigi2 air di sekitar lubuk tersebut, dan ia akan menjadi mangsa si pemangsa yang rakus itu. Melihat keadaan itu, memang dah tak sabar rasanya mahu labauhkan umpan ke dalam luduk. Setelah umpan pertama dilabuhkan, gua pun melepakkan diri atas tikar sambil menikmati keindahan lubuk pada waktu dinihari.

Tak sampai beberapa minit gua melepakkan diri, gua dah dapat rasa.. 'rasa yg teramat seksa kerana terkena dengan satu gangguan ni..' gangguan yang sangat ekstreme, tak henti dan menyakitkan hati. Hanya orang yang sabar saja dapat bertahan dengan gangguan berkenaan. Member2 gua pun turut mengalami gangguan tersebut. Gangguan yang selalu dialami oleh setiap kaki pancing apabila datang memancing.


Memang betul la orang cakap.. Ada yang datang ke lubuk TU, tak sampai 5 minit terus blah sbb tak tahan dengan gangguan. Memang sah! 'inilah gangguannya..' tak dinafikan.. Memang la, kalo diserang tanpa henti, banyak plak tu.. Siapa yg tahan. Di saat itu juga, kesunyian malam pada malam tu, dipecahkan oleh hilai gelak tawa gua dan member2 gua apabila mengetahui maksud sebenar gangguan yang dikatakan oleh kaki pancing yang datang ke situ sebelum ni.
Gangguan yang gua maksudkan itu bukan lah gangguan mistik@mahkluk halus.. Eh! boleh dikatakan gangguan mahkluk halus jugak la.. sbb gua maksudkan mahkluk halus itu adalah 'Nyamuk..' hehehe.. Di tambah pula kehadiran spesis serangga penghisap darah yang lain iaitu 'Agas' menambahkan lagi seksaan kami pada malam tu..

Malam tu bagi gua adalah malam yg malang.. dah la yg diburu tidak tertawan,(mungkin takde rezeki) jadi pulak mangsa si pemangsa si halus penghisap darah.. 'Malam tu, gua dan memenber gua jadi si penderma darah.. hahah..'

1 X:

-MsGoodNite- said...

lain kali lu bawak la ubat nyamuk!

Post a Comment