Monday, 25 April 2011

Tanah bonggol berbukit


Ko main ikut je cakap dier.. tanah bonggol berbukit tu kene ratakan.. aper kebende ko ni?? Dan ko ingat plak tanah bonggol berbukit tu mesti digondolkan.. kalau tak, ko ingat anak cucu saudara mara ko jadi malas berusaha nanti kononnya..

Tak nanti tanah tu digondolkan, dah memang keturunan anak cucu saudara mara ko dari dulu lagi mudah lupa.. malas nak berusaha. Tapi ko jangan bandingkan ko dan anak cucu saudara mara ko dengan dier.. Dier tu dah memang dari tempat asal keturunan nenek moyang dier tu lagi kaya raya..pandai berusaha.. pakar dalam segala bidang business plak tu.

Sebab tu dulu-dulu ko asyik nampak muka dier je yang datang umah kau jual sayur setiap hari.. kah kah kah.. Tapi ader juga la anak cucu dier yang malas macam anak cucu ko.. haha

Ko agak2 la.. takkan tanah bonggol berbukit yang dari dulu lagi jadi pertahanan tempat berlindung anak cucu saudara mara ko dari segala amcaman ko nak gondolkan??

Kalau ye pun ko jenis perihatin pentingkan hak kemanusiaan, takkan harta pusaka warisan zaman berzaman nenek moyang sebelah bapak ko pun, ko nak kongsi dan gadaikan kedapa orang yang takde kene mengene pun dengan ko.. ko giler ke aper!!??

Ko tak tau, kenapa dier nak sangat tanah bonggol berbukit tu diratakan?? sebab dier nak buat rumah dier la.. kah kah kah.. nanti kalau tanah tu dah gondol, senang la dier buat mahligai tempat tinggal diorang dan bertahta selamanya..

Tapi sekarang ko dah mula pandai dan buat2 sedar akan kepentingan tanah bonggol berbukit tu untuk generasi ko. Kenapa dulu ko tak peduli langsung? malah siap nak gondolkan ader la.. huhu..

"Ini adalah kerana kau rasakan yang kau telah kehilangan ramai anak cucu saudara mara keturunan kau.. dan sekarang kau pandai berkata2 akan kepentingannya untuk menarik perhatian sematat2 untuk kepentingan diri kau sendiri."

2 X:

Mutalib attholib said...

Bak kata org tua2, hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendiri, baik negeri sendiri.

Kalau hujan batu pun nak bagi pada org, jadilah nanti peribahasa "menumpang di bumi sendiri"..

PS: Moga lebih ramai yang bisa melihat wajah mereka yg sebenar..

Sang GOomaLL said...

betul kata2 tuan tu.. ssungghnya hmba x rela mnjd seperti peribahasa "menumpang di bumi sndiri" :)

Post a Comment